Wat moet u vooraf weten U kunt zich alleen inschrijven wanneer u in de wijk Kloosterveen woont (in sommige gevallen accepteren we patiënten buiten de wijk, dit alleen na telefonisch overleg); Zorg dat u voor in ieder geval één week aan herhaalmedicatie thuis heeft voordat u zich inschrijft, het verwerken van uw medische gegevens kan namelijk wat tijd kosten; Kinderen tot 12 jaar oud mogen alleen ingeschreven worden wanneer de (beide) gezaghebbers hiertoe toestemming geven, het medische vragenformulier van de patiënt moet door beide gezaghebbers worden ondertekend. Hoe kunt u zich aanmelden Lever het aanmeldformulier en per individu een medisch vragenformulier in; Neem voor elk gezinslid een geldig identificatiebewijs mee (of een kopie); Neem zo nodig een kopie van het gezagsregister mee; Informeer dezelfde dag uw vorige huisarts, zodat deze het dossier kan opsturen. Download formulier Hieronder kunt u het formulier downloaden. Mocht u niet over een printer beschikken dan kunt u het formulier ook bij de huisartsenpraktijk ophalen. Inschrijfformulier
Elektronisch medische gegevens delen Uw huisarts en apotheek houden ieder een eigen dossier over u bij. Hierin staat informatie die belangrijk is voor uw behandeling. Uw huisarts legt vast wat uw klachten zijn en welke behandelingen u krijgt. Uw apotheker registreert welke medicijnen u krijgt en voor welke medicijnen u allergisch bent. Deze gegevens kunnen worden uitgewisseld met het LSP (Landelijk Schakelpunt). Video Landelijk Schakelpunt Voor een heldere uitleg kunt u hieronder het filmpje bekijken. https://youtu.be/Ro78n39lp-c Toestemming geven Maakt uw huisarts of apotheek gebruik van het LSP? Dan zal hij of zij u om toestemming vragen om uw gegevens beschikbaar te stellen via dit netwerk. Na uw toestemming meldt uw zorgverlener uw gegevens aan bij het LSP door uw burgerservicenummer (BSN) door te geven. Gegevens opvragen Een andere zorgverlener kan dan uw gegevens opvragen als dat nodig is voor uw behandeling. Het LSP zoekt aan de hand van uw Burgerservicenummer welke zorgverleners gegevens over u beschikbaar hebben gesteld. Als er gegevens beschikbaar zijn, kan de zorgverlener deze opvragen en inzien. In het netwerk staat alleen uw BSN vermeld en welke huisarts en apotheek gegevens over u beschikbaar hebben. Uw medische gegevens worden dus niet opgeslagen in het LSP. Regionaal Het LSP is opgedeeld in ongeveer veertig regio’s. Alle huisartsenposten, huisartsen en apotheken, die gebruikmaken van het LSP, zijn ingedeeld in één van deze regio’s en kunnen zich eventueel bij een andere regio aansluiten. Binnen zo’n regio wisselen zorgverleners gegevens met elkaar uit. Voor ziekenhuizen is een uitzondering gemaakt. Zij hebben vaak patiënten die uit meerdere regio’s komen en kunnen daarom met meerdere regio’s gegevens uitwisselen. Patiënten merken in principe niets van de regio-indeling, tenzij ze ook bij zorgverleners uit andere regio’s komen. Dan kan het voorkomen dat gegevens niet kunnen worden opgevraagd. Via de kunt u zien in welke regio of regio’s uw zorgverlener gegevens kan uitwisselen. Elektronisch delen Wilt u dat zorgverleners uw medische gegevens elektronisch kunnen delen? Dan kunt u hiervoor mondeling toestemming geven als uw huisarts of apotheker daarom vraagt. Daarnaast kunt u het formulier uitprinten, invullen en inleveren bij uw zorgverlener. Ook kunt u uw toestemming online regelen op Wilt u dat zorgverleners uw medische gegevens elektronisch kunnen delen? Dan kunt u hiervoor mondeling toestemming geven als uw huisarts of apotheker daarom vraagt. Daarnaast kunt u het formulier uitprinten, invullen en inleveren bij uw zorgverlener. Ook kunt u uw toestemming online regelen op www.volgjezorg.nl. Het kan zijn dat meerdere zorgaanbieders gegevens over u hebben die ze willen delen. Geeft u dan bij elke zorgaanbieder uw toestemming. U kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Download formulieren Volgjezorg toelichtingsbrochure Volgjezorg toestemmingsformulier.
De Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst De KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft regels opgesteld voor het schijven van medische verklaringen. In het kort De huisarts geeft geen verklaringen af over een eigen patiënt, waarbij hij/zij een oordeel geeft over wat de patiënt wel of niet kan. Bijvoorbeeld; in staat zijn om te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen, te reizen of recht te hebben op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte. Zulke verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. Zo’n arts kan een eigen beoordeling maken van de situatie. Als dat nodig is, kan die arts, met uw toestemming, ook nog extra informatie opvragen bij uw eigen huisarts. Bij de balie in het gezondheidscentrum, kunt u een ‘weigeringsbriefje’ ophalen en deze aan de vragende instantie geven. Hierin staat bovengenoemde uitleg beschreven en is hier te downloaden in vier talen. Nederlands Engels Turks Marokkaans Arabisch
Medische gegevens Volgens de wet mag je dan zelf beslissen over het aangaan van een medische behandeling en beheer jezelf je medische gegevens. Dit betekent ook dat je medische gegevens niet meer zonder jouw toestemming met anderen (je ouders) zullen worden gedeeld. Als de contactgevens van je ouders/verzorgers in ons systeem staan, mogen we die niet meer gebruiken zodra je 16 wordt. Daarom willen we dan ook jouw contactgegevens hebben. Geef dit z.s.m. aan ons door. Dit kan aan de balie, per post of via e-mail. LSP-toestemming Het kan zijn dat er in jouw dossier een toestemming is vastgelegd voor het beschikbaar stellen van jouw gegevens via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Als dat zo is, dan blijft deze toestemming staan tenzij je doorgeeft dat je daar bezwaar tegen hebt. Meer informatie over deze toestemming vind je hier.
Helaas komt het tegenwoordig steeds vaker voor dat men niet op een afspraak verschijnt of niet tijdig afzegt. Gezien de drukte in het gezondheidscentrum ervaren wij dit als zeer vervelend. Onze wachttijd is al lang genoeg. Wij kunnen kosten van niet-afgezegde afspraken bij u in rekening brengen: Afspraak Huisarts, Praktijkverpleegkundige, Praktijkondersteuner-GGZ of Doktersassistente die niet nagekomen wordt brengen wij volgens tarief NZA in rekening. U ontvangt een nota thuis. Deze kunt u niet bij uw zorgverzekeraar indienen. Mocht u dus verhinderd zijn op de gemaakte afspraak, dan graag bericht uiterlijk 24 uur voor de geplande afspraak. (uitzonderingen daargelaten) Afzeggen kan telefonisch op ons algemene nummer na keuze 2 kunt u voice mail inspreken.
Geen medische vragen stellen via het contactformulier. Deze worden niet beantwoord.
Voor vragen over uw gezondheid, zoals labuitslagen, aanvullend onderzoek, doorverwijzingen, zelfzorgadvies of andere medische vragen, verwijzen wij u naar mijngezondheid.net. MijnGezondheid.Net (MGN) is een goed beveiligd en persoonlijk online zorgdossier. Gebruik voor medische vragen niet het contactformulier.
Alleen voor vragen over openingstijden, bereikbaarheid of onze dienstverlening kunt u ons contactformulier invullen.
Voor specifieke vragen aan een zorgverlener, verwijzen we u naar hun eigen contact formulier op de desbetreffende pagina.